petak, 14. kolovoza 2009.

BICIKL (ili put do novih krvnih žila!)

Najnovije smjernice uspješne prevencije kardiovaskularnih bolesti poigrale su se brojkama: 0, 3, 5, 140, 5, 3, 0. Navedeni brojevi su šifra kvalitetne srčano žilne prevencije. A redom znače: 0 pušenja, 3 km dnevnog hodanja, 5 obroka voća i povrća dnevno, tlak sistolički do 140, kolesterol do 5, LDL kolesterol do 3, te pretilost i dijabetes 0. Smjernice dakle izrijekom navode najmanje 3 km hodanja ili 30 minuta umjerene tjelesne aktivnosti.
Što se podrazumijeva pod tjelesnom aktivnosti? Sam pojam izaziva laganu konfuziju. Dvije vrste tjelesnih aktivnosti su u svakodnevnog upotrebi: anaerobna i aerobna.
Anaerobna, u prvi plan stavlja povećanje same mišićne mase i osobito ju preferiraju mlađi naraštaji. To je odlična aktivnost, zahvaljujući kojoj na našim ulicama vidimo sve više prekrasno izbildanih djevojaka i mladića, s definiranom i zavodljivom tjelesnom linijom. Međutim, ukoliko nije kombinirana s aerobnim aktivnostima može biti i vrlo štetna za zdravlje. Osobito, ukoliko se s njome koriste, tobože neškodljiva anabolička sredstva.
Aerobna tjelesna aktivnost je vježba za srce, pluća i krvne žile. Tek sekundarni cilj joj je ojačati mišićnu masu. Tipična aerobna aktivnost je hodanje (gore opisana 3 km!), lagano do umjereno trčanje, vožnja biciklom, plivanje… sve ovisno o trenutnim fizičkim sposobnostima i zdravstvenom stanju osobe. Osim što pojačava kapacitet srca i pluća, osobito je značajna jer dovodi do stvaranja potpuno novih krvnih žila. I to je zapravo pravi cilj navedenog vježbanja. Proces ateroskleroze dovodi do suženja i začepljenja krvnih žila, a hodanje do stvaranja (neoangiogeneza!) potpuno novih krvnih žila. Nije li to savršeno? A krvnih žila nikada dosta. Što više žila duži život.
Biciklizam je osobito zahvalan vid aerobnog tjelesnog vježbanja, koga je suvremena civilizacija prepoznala i uzela kao nezaobilaznu odrednicu u novom uređenju gradova i naselja. Nudi obilje komparativnih prednosti: uz vježbanje koristi i kao prijevozno sredstvo, upotrebljiv je za sve uzrasne skupine, također osobe s invaliditetom, starije i nemoćne, razvija izvanrednu socijalnu komunikaciju, sredstvo je obiteljskog zajedništva, ekološki ideal. Skoro da ne postoji bolje sredstvo psihofizičke relaksacije od bicikla. Što više očekivati od tako jeftinog pomagala!?
Svijest o tjelesnom vježbanju i sportskoj rekreaciji, ma koliko logična, teško dopire do onih koji bi je trebali prepoznati. Nepostojeći ili uski i pohabani nogostupi, opasno uske i malobrojne biciklističke staze, zapuštena kvartovska igrališta, te dizajniranje grada po mjeri automobila, aerobno tjelesno vježbanje u našem gradu čini vrlo opasnim.
K tomu, gradnja velikog nogometnog stadiona je odavno prevladani obrazac tjelesnog vježbanja i sportske rekreacije. O cost-benefitu i tajmingu tu ne vrijedi trošiti riječi. Novi, suvremeni, neprepoznati koncept je, čitav grad je šetnica i igralište, u funkciji svih svojih građana

Nema komentara: